"Ihan ensimmäiseksi ei kannata ostaa sitä vanhaa maalaiskoulua ja sitten alkaa miettimään, että miten sitä saa leivän päälle voita myös jatkossa"

  • Ville Wikstedt

Millaisia tunteita sinussa herättää seuraava kuvaus?

Heräät aamulla luonnon ja hiljaisuuden keskellä. Keität aamukahvit ja kävelet pihalle puutarhaan. Aurinko paistaa ja linnut laulaa. Päivän aikana saat halutessasi hoitaa puutarhaa, käydä kävelyllä pelto maisemissa tai metsän keskellä, lämmittää rantasaunan ja pulahtaa uimaan koska vain haluat.

Samaisen päivän aikana istahdat myös toviksi työpöytäsi ääreen ja avaat kannettavan tietokoneen. Tarkistat sähköpostit ja sen miten kauppa käy. Kaikki kunnossa. Tilauksia tulee säännöllisesti ja asiakaspalveluun tulleet viestit on hoidettu. Nyt voit keskittyä kiinnostavan sisällön tuottamiseen sivustolle ja markkinoinnin kehittämiseen.

Miten tuon kuvauksen mukaisen verkkokaupan saa rakennettua? Miten sen kehittäminen kannattaa aloittaa ja mitä kaikkea prosessin aikana tulee ottaa huomioon?

Tästä kaikesta keskustelimme Ville Wikstedtin kanssa. Ville on erittäin menestynyt yrittäjä, jonka yksi viimeisimmistä projekteista oli Paista.fi -verkkokauppa.

Aloitimme Villen kanssa keskustelun siitä miten vuosi 2020 tullaan koronan lisäksi muistamaan siitä miten isolla joukolla ihmisiä heräsi luontainen kaipuu luonnon helmaan.


Kevään aikana kaupunkien läheisyydessä olevat puistot täyttyivät kävelijöistä. Harrastukset kuten kalastus, vaellus, maastopyöräily, puutarhanhoito ja jopa golf kokivat ennen näkemättömän kasvun harrastajien määrässä. Kesämökit menivät kaupaksi kuin kuumille kiville ja ihmisiä alkoi kiinnostamaan myös muutto maaseudun rauhaan.


Onko tämä pysyvä muutos? Oli tai ei, on tämä iso mahdollisuus suomalaisille maaseutupitäjille.

Tähän liittyen Ville antoi heti yhden tärkeimmistä ohjeista:

"Jos olet ajatellut jättää vanhan elämän taaksesi, muuttaa maalle ja elättää itsesi vaikkapa verkkokaupan pyörittämisellä, niin testaa kauppasi toiminta ennen lopullista päätöstä ja kun kaikki toimii kunnolla, osta se kyläkoulu vasta silloin "

Ville Wikstedt. Paista.fi verkkokaupan perustaja ja sarjayrittäjä.

OHJE MUILLE YRITTÄJILLE

Menestyvän verkkokaupan kaksi itseisarvoa ovat: datalla johtaminen ja erittäin nopea toimitus.

"Sun ei ole pakko olla markkinoiden halvin, jos pystyt tarjoamaan asiakkaalle

samalla jotain lisäarvoa."

  • Ville Wikstedt

Millainen on Paista.fi:n syntytarina?

Pyysin Villeä haastateltavaksi Rajaton mahdollisuus hankkeeseen syystä, että pääsin konkreettisesti näkemään Villen naapurina miten hän loi Paista.fi -verkkokaupan täysin tyhjästä ja nosti sen muutamassa vuodessa erittäin tuottavaksi liiketoiminnaksi.

Syy Paista.fi:n perustamiseen on yksi yleisimmistä hyvien liikeideoiden taustalla - yrittäjän oman ongelman ratkaiseminen.

Ville oli ostamassa itselleen De buyerin hiiliteräspannua, kun hän huomasi, että tätä erittäin loistavaa tuotetta ei kukaan myynyt kunnolla. Ville päätti ratkaista tämän ongelman perustamalla oman verkkokaupan.

Alussa Ville valitsi kauppaan vain noin viisi eri tuotetta. Paistinpannujen lisäksi valikoimaan kelpuutettiin erittäin laadukkaat japanilaiset keittiöveitset sekä muutamia muita tuotteita. Myytävät tuotteet Ville löysi käymällä eri maahantuojia läpi ja vierailemassa itse ulkomailla. Ville mainitsiksin, että hän halusi Paista.fi:hin myyntiin juuri sellaiset tuotteet mitä hän itse itselleen halusi ja tarvitsi.

Paista.fi:n konsepti oli muuten yksinkertainen. Ville ulkoisti logistiikan heti alussa. Hän itse näki konkreettisesti vain ne tuotteet, joita hän käytti videoiden ja muun verkkokaupan sisällön tuottamisessa. Kun asiakas osti tuotteen verkkokaupasta, lähti tästä automaattisesti tieto ulkoistetulle varastolle, jossa tuote pakattiin ja toimitettiin asiakkaalle välittömästi.

Näin Ville pystyi keskittymään siihen missä hän on loistava - visuaalisesti näyttävän sisällön luomisessa, markkinoinnissa ja itse verkkokaupan kehittämisessä.

Alla esimerkkinä yksi Villen tekemistä tuotevideoista. Lisää löydät osoitteesta www.facebook.com/paistashop/ . Laajemman tarinan Villestä ja Paista.fi:n synnystä löydät täältä: www.paista.fi/tarinamme/

Miten perustat menestyvän verkkokaupan?

Vaihe 1: Perusteet

Verkkokaupan perustaminen on nykyään ehkä jo liiankin helppoa. Tärkeää on muistaa, että verkossa oleva kauppa ei ole yhtään sen erilaisempi kuin esimerkiksi kaupungin torin laidalle perustettava kenkäkauppa. Torin toisella puolella on usein toinen kenkäkauppa ja siinä kohtaa asiakas päättää, että kumpaan kenkäkauppaan hän menee. Vai meneekö kumpaankaan? Asiakkaalla pitää olla jokin syy mennä kauppaan sisään ja ostaa itselleen kengät. Samoin asiakkaalla tulee olla jokin syy miksi hän ostaisi jotain sinun verkkokaupastasi?

Ensimmäiseksi kysy itseltäsi seuraavat kaksi kysymystä ja jos vastaus on toiseen tai molempiin EI, voi parempi ratkaisu olla unohtaa verkkokaupan perustaminen:

  1. Kykenetkö rakentamaan verkkokauppasi siten, että tilaukset lähetetään asiakkaalle aina viimeistään seuraavana arkipäivänä?
  2. Oletko valmis käyttämään omaa aikaasi tai ulkopuolisten palveluita siihen, että kauppasi toimintaa kehitetään jatkuvasti sen keräämän datan avulla?

Jos vastasit molempiin edellä esitettyihin kysymyksiin KYLLÄ, voit jatkaa kysymyksiin vastaamista. Muista olla rehellinen itsellesi:

Mitä verkkokaupalta haluat? Millaista ongelmaa olet ratkaisemassa? Kenelle verkkokauppa on suunnattu? Miksi joku ostaisi juuri sinun verkkokaupastasi?

Tämän jälkeen mieti, että myytkö omia tuotteita vai muiden tuotteita? Ostatko tuotteet ensin itsellesi vai käynnistätkö ja testaat toiminnan dropshippingillä? Varastoitko tuotteet ja lähetätkö asiakkaiden tilaukset itse? Ulkoistatko koko logistiikan? Myytkö vain Suomeen vai myös ulkomaille?

Jos sinulla on olemassa olevia jälleenmyyjiä ja aloitat nyt myymään suoraan kuluttajille oman verkkokaupan kautta, miten varmistat sen, että jälleenmyyjät pysyvät edelleen tyytyväisinä?

Seuraavaksi on hyvä alkaa miettimään miten hinnoittelet tuotteesi? Millaiset ovat myymiesi tuotteiden toimituskulut? Onko kauppasi katerakenne järkevä? Pystytkö kilpailemaan muiden toimijoiden kanssa?

Sinun ei tarvitse olla markkinoiden halvin etenkään silloin jos pystyt antamaan asiakkaille jotain lisäarvoa. Yksi tällainen lisäarvo on asiakastuki. Monelle on äärimmäisen tärkeää, että voi soittaa kauppaan ja kysyä lisätietoja tai pyytää apua. Mieti miten sinä pystyt tarjoamaan kaupan asiakkaillesi toimivan asiakastuen?

Toinen lisäarvo on verkkokaupan päätuotteen kyljessä myytävät lisätuotteet. Esim. jos myyt asiakkaalle kahvinkeittimen ja samalla pystyt myymään tähän kylkeen kahvimyllyn tai vaikkapa astiaston, niin silloin hinta ei enää ole niin relevantti tekijä.

Esimerkiksi Paista.fi:ssä Villellä oli myynnissä japanilaiset laatuveitset. Jotta nämä veitset pysyvät jatkuvasti loistavassa terässä, vaativat ne rinnalleen oikeanlaiset hiontakivet. Tällaisia hiontakiviä vain oli Suomesta erittäin hankala löytää, joten Ville alkoi tuomaan hiontakiviä maahan itse ja julkaisi samalla veitsien hiontaoppaan. Näin Paista.fi:n asiakas pystyi ostamaan veitsien yhteydessä loistavat hiontakivet ja sai itselleen vielä oppaan miten veitset pidetään terävinä. Näin pelkkä veitsien hinta ei ollut enää asiakkaille niin merkitsevä tekijä.

Vaihe 2: Alustan valitseminen

Ennen oman verkkokaupan pystyttämistä pysähdy vielä hetkeksi miettimään voisiko myyntikanavana toimia jokin yksinkertaisempi ratkaisu kuin verkkokauppa? Mitä jos laittaisit tuotteesi myyntiin Tori.fi:hin tai vaikkapa yksinkertaisen Facebook -sivun kautta? Joskus yksinkertainen ratkaisu voi olla yllättävän toimiva.

Jos kuitenkin lähdet perustamaan täysiveristä verkkokauppaa on seuraava tehtäväsi valita oikea alusta. Vaihtoehtoja on useita. Nyt on erittäin tärkeää tietää mitä valittavalta alustalta tulet tarvitsemaan. Teetkö kauppaa vain Suomessa vai onko tähtäin myös ulkomaille? Mihin eri nykyisiin järjestelmiin verkkokauppa on tärkeää integroida? Varastonhallinta? Talous?

Tässä kohtaa sinun tulee tietää eri alustojen mahdollisuudet ja mahdottomuudet. Hyvät ja huonot puolet. Tämä tieto on todennäköisesti edullisinta hankkia ulkopuolelta. Sinun tulee kuitenkin itse tietää mitä haluat ja tässä vaiheessa tärkeään rooliin nousevat erityisesti nuo aiemmin läpikäymäsi kysymykset.

Eri verkkokauppa-alustoista nostamme esille Woocommercen ja Shopifyn.

Woocommerce on yksi loistava vaihtoehto varsinkin, jos osaat itse tehdä verkkokaupalle jotain. Woocommercen asentaminen Wordpress-verkkosivuston yhteyteen on kohtuullisen yksinkertaista ja erittäin halpaa. Tämä on hyvä vaihtoehto, jos haluat esimerkiksi testata kaupan toimivuutesi ilman suurempaa taloudellista riskiä. Ainut kulut palvelintilan lisäksi on maksuliikenteeseen liittyvät kulut.

Woocommercella perustettua kauppaa ei vaan saa missään kohtaa jättää ilman aktiivista ylläpitoa. Woocommercea ja Wordpressiä kohtaan taidetaan tehdä vuosittain nimittäin eniten tietomurtoyrityksiä koko maailmassa.

Shopify taas on selvästi Woocommercea vakaampi vaihtoehto ja vielä helpompi laittaa pystyyn. Shopifyn mukana tulee kuitenkin alusta alkaen tietty kk-maksu sekä maksuliikennekulut. Shopify vaatii myös hyvin nopeasti koodin puukotusta, jos haluat muokata sen enemmän juuri sinulle sopivaksi. Woocommercen yksi lisäetu on vielä se, että sitä pystyy muokkaamaan pitkälle jo pelkästään sen omilla lisäplugareilla.

Ville kannustaa kaikkia verkkokaupan perustamisesta kiinnostuneita hankkimaan itselleen hyvän sparraajaan, mutta tekemään samalla mahdollisimman paljon itse. On erittäin tärkeää, että yrittäjä itse tulee tutuksi käytettävän alustan kanssa ja tietää ylipäätään perusteet siitä mistä tässä kaikessa on kyse.

Jos kassa kestää, voi koko työn toki ulkoistaa. Tällaisessakin tilanteessa on äärimmäisen tärkeää, että yrittäjä itse tai joku yrityksen työntekijöistä ainakin hallinnoi koko projektia ja tietää mitä ollaan tekemässä.

Vaihe 3: Verkkokaupan rakentaminen

Itse verkkokaupan rakentaminen käynnistyy kuitenkin todenteolla vasta kun valittu verkkokauppa-alusta on asennettu.

Kuvittele tilanne edelleen perinteisen kaupankäynnin kautta: Verkkokauppa-alustan asennus tarkoittaa käytännössä samaa kuin jo aiemmin esimerkkinä käytetyn kenkäkaupan liiketila olisi juuri saatu valmiiksi. Tämän jälkeen on aika laittaa itse kauppa pystyyn.

Yksi tärkeimmistä asioista on se miten kauppasi tuotteet esitellään asiakkaille. Millaisen virtuaalisen näyteikkunan sinä haluat potentiaalisten asiakkaiden näkevän? Visuaalisuuden lisäksi tärkeää on se miten tuotteet ja kaupan muut elementit on sijoiteltu, miten kaupan navigaatio toimii ja millainen on ylipäätään kaupan rakenne.

Tässä kohtaa Ville nostaa esille erittäin tärkeän asian:

" Kaupan rakenteen, navigoinnin ja muiden elementtien suunnittelussa älä usko itseesi tai kehenkään muuhun, koska sekä sinä että kaikki muut ovat poikkeuksetta väärässä. Sen sijaan usko kauppasi käyttäjiin. Liitä kauppasi yhteyteen tekniikka, joka seuraa kaupassa vierailevien käyttäytymistä. Missä sivuston vierailija liikkuu? Missä lähtee pois? Ja missä kohtaa alkaa poukkoilemaan? On erittäin paljon halvempaa testata ja seurata miten asiakas toimii kuin että itse yrittää päätellä miten asiakas ehkä tulee käyttäytymään."

Perään Ville esittää esimerkin kuuluisasta Zappos -verkokaupasta. Zappos aloitti toimintansa siten, että perustajat kävivät ostamassa kivijalkakaupasta pienen määrän kenkiä, jotka he sitten laittoivat myyntiin omassa verkkokaupassaan. Jokainen myyty kenkäpari tuotti aluksi luonnollisesti tappiota, mutta tämän kautta kaupan perustajat saivat erittäin tärkeätä tietoa siitä millaiseksi kauppa tuli rakentaa. Eikä perustajien tullut tehtyä sitä virhettä, että ensimmäiseksi tilataan varasto täyteen tavaraa ja vasta sen jälkeen ihmetellään miksi kauppa ei käykään.

Vaihe 5: Markkinointi

Kauppa on saatu pystyyn ja toiminta testattu pienessä mittakaavassa. Nyt on aika aloittaa markkinointi ja kaupan kasvattaminen.

Villen perustaessa Paista.fi:tä vuonna 2015 oli sähköisen markkinoinnin puolella paras kombinaatio Facebook + Google. Instagram ei vielä tuolloin ollut sillä tasolla kuin se on nyt. Nykyään Instagramin kautta on mahdollista jo saada kauppaakin. Tuolloin sitä oli järkevä käyttää vain tietoisuuden rakentamisessa.

Se mikä markkinoinnissa useimmilta Villen näkemyksen mukaan unohtuu on SEO, eli hakukoneoptimointi. Hakusanat, hakusanaparit ja näiden huolellinen suunnittelu. Tämän lisäksi tulee käyttöön ottaa SEO:n mittaamiseen suunniteltu työkalu, jolla pystyy seuraamaan oman ja kilpailijoiden välistä suhdetta ja sitä miten hyvin itse pärjää SEO-puolella.

Markkinoinnin avuksi on hyvä tuottaa myös erilaista uniikkia sisältöä tuotteen kylkeen (katso Villen video ylempää): "Jos sä myyt esimerkiksi jauhoja ja pystyt tekemään joka viikko leipomisvideon, jossa kyseisiä jauhoja käytetään, on tämä erittäin uniikkia sisältöä ja tuottaa lisäarvoa asiakkaalle."

Verkkokauppaan kannattaa soveltaa myös kivijalkamyymälöiden sisäänheittotuote -konseptia. Mieti voitko myydä jonkun tuotteen vaikka pienellä tappiolla ja saada asiakkaat näin sisään kauppaan. Sen jälkeen tavoitteena on, että asiakkaan ostoskoriin tulee mukaan muitakin tuotteita, joissa taas katteet on mukana. Älä kuitenkaan tee tätä ennen kuin olet rakentanut verkkokaupan toimintalogiikan sellaiseksi, että asiakkaalle tarjotaan näitä muitakin tuotteita shoppailun yhteydessä!

Mikä on verkkokaupan tärkein asia nyt ja tulevaisuudessa? 

"Tärkein asia on datalla johtaminen. Eri datalähteiden hyödyntäminen ja näiden suodattaminen yhteen ja analysointi. Ei ole tuuria, että joku Finnish Design shop esimerkiksi pärjää kansainvälisesti. He osaavat kerätä, analysoida ja hyödyntää dataa todella hienosti", vastaa Ville heti.

Samoin Villellä on vahva usko suomalaiseen datalla johtamiseen ja sanookin sen olevan tulevaisuudessa aivan maailman huipputasoa. Valitettava totuus on kuitenkin se, että liian harva yrittäjä/yritys ottaa datan keräämisen, hyödyntämisen ja sillä johtamisen tällä hetkellä tosissaan.

Jos tällainen datan kerääminen, sen analysointi ja sillä johtaminen tuntuu sinusta vielä tällä hetkellä jopa hivenen ahdistavalta, lähde liikkeelle pienin askelin. Varmistu ensimmäiseksi, että omassa verkkokaupassasi tai verkkosivuillasi on ainakin Googlen kävijäseuranta ja Facebookin pikselit asennettuna. Tämän jälkeen voit aloittaa tämän kerätyn datan hyödyntämisen. Pienillä ja konkreettisilla askelilla saadaan aikaan merkittävää kehitystä!

Aivan haastattelun lopuksi Ville vielä mainitsee, että tällä hetkellä Suomessa on kehitteillä jopa verkkokauppa, jossa myydään dataa.

Mielenkiinnolla jään odottamaan mitä Ville kehittää seuraavaksi.  

“Älä usko itseäsi, äläkä ketään muutakaan, kun kehität verkkokauppaasi. Usko vain ja ainoastaan siihen miten kaupassasi vierailevat asiakkaat käyttäytyvät ja kehitä sitä tämän tiedon pohjalta.”

  • Ville Wikstedt

Seuraa ja lue Rajaton mahdollisuus -hankkeen julkaisuja...

JULKAISTAAN 1.10.2020

Paista.fi -verkkokaupan perustaja ja sarjayrittäjä

Metsästä elinvoimaa jo yli 45 -vuotta. Takana onnistunut sukupolvenvaihdos.

JULKAISTAAN 5.10.2020

Sanna Herttua-Laiho

Toimitusjohtaja Ravintorengas Oy

Oletko jo kartoittanut oman yrityksesi nykytilanteen?

Rajaton mahdollisuus -kartoituksen tavoitteena on auttaa sinua hahmottamaan yrityksesi tämän hetkinen tila, löytää tärkeimmät kehityskohteet ja määrittää alustavat tavoitteet tulevaisuudelle.

Arvomme kaikkien kartoituksen tehneiden kesken 3kpl Firstbeat -hyvinvointianalyysejä.

OTA YHTEYTTÄ

RAJATON MAHDOLLISUUS.

Voit ottaa yhteyttä myös suoraan.

tuomas@heoy.fi

040 170 1975