"Ei tiskirätillä ole mitään mahdollisuutta pärjätä maailmalla"

  • tuntematon suomalainen kv-liiketoiminnan konsultti

Kysyin Susannalta, että onko väärin käyttää keittiöliinasta nimeä tiskirätti?

Sain vastauksen, että vaikka Puhtauslehden päätoimittaja ei tästä sanasta tykkää ollenkaan, on tuotteen googletetuin hakusana tiskirätti.

Olemme yhtä mieltä, että asiakkaat päättävät tässäkin kohtaa miten toimitaan, joten puhumme tuotteesta jatkossa tiskirättinä.

Tiskirätti on Susannan ja hänen miehensä yrityksen MoreJoy Oy:n päätuote ja tämän tuotteen avulla MoreJoy Oy on lähtenyt rohkeasti kansainvälisille markkinoille.

Susanna onkin todella vahva kansainvälistymisen puolesta puhuja: "Olen jopa surullinen niiden puolesta, jotka eivät ole lähteneet vielä mukaan kv-liiketoimintaan. MoreJoyn on koronan aikana pelastanut se, että me käymme kauppaa yli 30 eri maassa. Aina jokin maa on paremmassa tilanteessa kuin toinen. Kyllä kv-liiketoiminta on elintärkeätä, jos haluaa nykypäivänä tehdä menestyvää liiketoimintaa."

Ennen kuin käydään tarkemmin läpi se miten Susanna päätyi valloittamaan kansainväliset markkinat tiskirätin kanssa, nostetaan esille yksi menestyksekkään yrittämisen kulmakivistä - Usko itseensä.

Nimittäin siinä vaiheessa, kun Susanna esitteli tätä liiketoimintamallia kansainvälisen liiketoiminnan konsultoille, sai hän todella tylyn palautteen: "Meille sanottiin suoraan, että tilaa tuotteet Kiinasta ja myy niitä eteenpäin. Ei tekeminen voi kannattaa Suomessa, eikä tiskirätillä maailmaa valloiteta."

Tähän perään Susanna vielä mainitsee, että hän on edelleen äärimmäisen ylpeä siitä, että uskoi tuossa tilanteessa vahvasti itseensä.

Susanna Myllymäki, toimitusjohtaja ja perustaja MoreJoy Oy

OHJE MUILLE YRITTÄJILLE

Jos haluat pysyä hengissä vielä viiden vuoden päästä, on nyt viimeinen hetki lähteä kansainvälistymään!

“Tee sitä missä olet maailmanparas. Osta muut palvelut ulkopuolelta”

  • Susanna Myllymäki

Liekki kasvomaski

Kankaiset kasvomaskit

Kansainvälistyminen - Miten liikkeelle?

Moni yrittäjä pohtii miten uskaltaisi lähteä tekemään businesta ulkomaille. Susannan ohjeet ovat tähän selkeät:

"Ensin pitää itse istua alas ja katsoa oma tuotevalikoima läpi. Mihin maihin nämä tuotteet tai tuote sopisivat? Löytyykö riittävän isoa markkinaa?"

Tässä kohtaa markkinatutkimuksen tekeminen tai teettäminen on erittäin tärkeää. Yksi tehokas tapa tämän tekemiseksi on matkustaminen siihen maahan, jossa haluat tuotteita / palveluitasi myydä:

"Mene paikan päälle tutkimaan tilannetta. Jos haluat viedä tuotteitasi Japaniin, mene Japaniin itse kahdeksi viikoksi, pyöri kaupoissa ja tutki hintatasoa ja sitä mitä ihmiset itselleen ostavat."

Susanna ja hänen miehensä on tehneet paljon sitä, että he seisovat ostoskeskuksissa ja seuraavat millaisia ostoskasseja ihmiset kantavat ja missä liikkeissä he käyvät. Tämän avulla he ovat päässet hyvin selville siitä millaisille tuotteille kyseisissä maissa on kysyntää.

"Kansainväliseen liiketoimintaan lähdetään mukaan liian usein väärässä järjestyksessä. Ensin saadaan rahoitustuki ja sitten lähdetään suoraan testaamaan myyntiä vaikkapa Saksan messuille. Tai sitten mennään Ruotsiin, koska naapurimaassa liiketoiminnan tekemisen luulisi olevan helppoa. Totuus on se, että Ruotsi on Japanin jälkeen maailman toiseksi vaikein markkina-alue. Tämän lisäksi Ruotsissa on vain 10 miljoonaa ihmistä, joten markkinan kokokaan ei ole merkittävästi Suomea isompi.", Susanna valistaa.

MoreJoyn kv-liiketoiminnan suunnitteluvaiheessa Susanna mietti ensimmäisenä sopivaksi tuotteeksi tyynyliinaa. Aika nopeasti kuitenkin selvisi, että vain norjalaiset käyttävät samaa tyynyliinan kokoa kuin me. Tyynyliina ei päässyt luonnollisesti jatkoon. Toisena ajatuksena nousi esille suomalaiseen saunakulttuuriin liittyvät tuotteet. Saunoja löytyy monesta maasta. Tuotantoprosessi alihankintana vei heti kannattavuudesta ison siivun pois. Kate olisi jäänyt liian pieneksi. Rasti piti laittaa myös tämän ajatuksen päälle.

Tiskirättiin Susanna päätyi sen takia, että maailma on edelleen hyvin likainen paikka. Kysyntää siis riittää kaikkialla maailmassa. Tämän lisäksi tuote on pieni ja kevyt rahdittaa. Siihen voidaan vaihtaa millainen design tahansa. Hyvä esimerkki on saksalaisen jalkapallojoukkueen logo. Kaiken lisäksi nämä tuotteet pystytään tekemään omalla tuotannolla. Tämä päätös on tähän mennessä osoittautunut todella onnistuneeksi!

Digitalisaatio

Digitalisaatio on tullut mukaan MoreJoyn toimintaa pikku hiljaa ja nyt korona-aikana jo jopa rymisten.

Ensimmäiseksi MoreJoyssa otettiin käyttöön verkkokauppa. Tällä hetkellä käytössä on versio numero neljä. Kirjanpito digitalisoitiin toisena. Tuotantoa on automatisoitu ja robotiikan hyödyntämistä tuotannossa kartoitetaan tällä hetkellä tiiviisti.

Isoin haaste on tähän mennessä ollut viimeisimmän verkkokauppa-alustan rakentaminen. Tällä hetkellä kuluttajat, tukkuportaali ja maahantuojat voivat tilata kaikkia MoreJoyn tuotteita suoraan verkkokaupasta. Alustalle tämä asettaa omat haasteensa, kun tuotteella pitää olla kolme eri hintaa ja kolme eri kieltä. Haasteena olikin alunperin löytää palveluntuottaja, joka pystyy tällaisen alustan heille toimittamaan.

Nyt käynnissä oleva isoin digitalisaation mukanaan tuoma muutos ovat sähköiset messualustat. Perinteisten Lifestyle-messujen kävijämäärät putoavat koko ajan. Taustalla ilmastokysymys ja nyt erityisesti korona. Samoin hintakehitys kv-messuilla ollut koko ajan nouseva. Käytännössä jokainen kv-messu tarkoittaa MoreJoylle vähintään 20 000€:n investointia.

Kaikki tämä edesauttaa sähköisten messualustojen kehittymistä. Yhdysvalloissa MoreJoyn maahantuoja on löytänyt ja testannut 3-4 eri alustaa. Alustat myös toimivat. Kun perinteisiltä messuilta saadaan yleensä muutamia todella hyviä asiakkaita, niin nyt näiltä sähköisiltä alustoilta tulee 5-20 uutta jälleenmyyjä kontaktia / päivä. Ja kun perinteisten messukontaktien kanssa neuvotellaan välillä pitkäänkin ennen ensimmäistä tilausta, alkaa sähköisten alustojen kautta tulleiden kontaktien kanssa kaupan tekeminen heti.

Uusi liiketoimintaympäristö tuo mukanaan myös uudet toimintatavat. Digitaalisilla messuosastoilla oman messuosaston luominen on jopa tärkeämpää kuin perinteisillä messuilla. Osaston tekemiseen kannattaa panostaa aikaa ja rahaa. Kun teet tämän hyvin, on kaupan teko hyvillä tuotteilla helppoa.

Tällä hetkellä MoreJoy on menossa itse mukaan yhteen euroopassa rakennettavaan digialustaan.

"Tällaisten digialustojen kautta koko maailma on järkevästi rohkeille yrittäjille avoin. Samaan aikaan digitalisaation kehityksessä on yrittäjän pakko pysyä mukana. Itse ei pidä tehdä kaikkea, vaan tärkeintä on löytää luotettavat ja ammattitaitoiset kumppanit rinnalle", toteaa Susanna.

Digitalisaatio tuo mukanaan myös haasteita ja entistä kovempaa kilpailua, kun yhä useammalla toimijalla on mahdollisuus lähteä mukaan kansainväliseen liiketoimintaan. Samoin isot toimijat kuten Amazon kiristävät kilpailua: "Uskon, että vahvoilla suomalaisilla arvoilla on mahdollisuus menestyä. Rohkeus, luovuus, yrittäjämäinen toiminta, suomalainen luonto, rehellisyys ja avoimuus ovat suomalaiselle yrittäjälle iso etu", päättää Susanna.

Maaseutu toiminaympäristönä

MoreJoy Oy sijaitsee keskellä metsää noin kymmenen kilometrin päässä Parkanon keskustasta.

Susanna itse on Järvenpäästä kotoisin joten pääkaupunkiseudun ruuhkat ja haasteet ovat hänelle myös tuttuja.

Liiketoiminnan pyörittämisestä maaseudulla Susanna ei löydä oikeastaan mitään muuta huonoa puolta kuin erityisosaamista vaativien työntekijöiden rekrytoinnin haastavuuden: "Käytännössä sellaisen kv-tason työntekijän löytämisen, joka kävisi töissä täällä Parkanossa on tällä hetkellä mahdotonta. Toisaalta etätyön tekeminen yleistyy nyt vauhdilla ja digitalisaatio tuo mukanaan koko ajan uusia työkaluja."

Kaikki muu onkin sitten positiivista: "Vuokrat ja muut peruskulut ovat todella alhaiset. Kaupunki on pieni ja kaikki tuntevat toisensa. Yrittäjien toiminta on tiivistä ja yhteistyö toimii. Parkanon alueelta löytyy myös paljon kansainvälisiä yrityksiä. Välimatkat ovat tietty pitkiä, mutta toisaalta liikkuminen on nopeaa. Kaupassa ja tiellä ei ole ruuhkaa tai jonoja."

Susanna nostaa esille myös nyt korona-aikana ihmisissä heränneen kiinnostuksen maaseutua kohtaan. Koska uskaltavat yritykset tehdä samoin?


"Suomesta löytyy vielä paljon maaseutukuntia joissa on peruspalvelut hyvin tarjolla. Nämä kunnat pystyvät myös tarjoamaan yrityksille tiloja, tukea ja muita etuja. Mielestäni yhä useamman suomalaisten yrityksen kannattaisi selvittää millaisia mahdollisuuksia heillä olisi liiketoimintaa pyörittää idyllisen maaseudun rauhasta käsin."

Toisaalta, jotta suomalainen maaseutu saadaan pidettyä toimintakykyisenä tulee Susannan mukaan logistiikan toiminta varmistaa keinolla millä hyvänsä. Tähän liittyen Susanna antaa kaksi esimerkkiä:


Loistava esimerkki: DHL:n kuriiri hakee paketin MoreJoyn pihasta perjantaina klo 14. Sama paketti on New Yorkissa tullattuna tulevan lauantain ja sunnuntain vastaisena yönä ja Massachutetissa maahantuojan pöydällä maantantaina klo 8 aamulla. 


Ei niin loistava esimerkki: Kun lähetän paketin Suomessa Matkahuollon tai Postin kautta esimerkiksi Rovaniemelle tai Helsinkiin, saa jälleenmyyjä odottaa ilmoitusta paketin saapumisesta 3-4 päivää.


Tässä on kotimaan päättäjille iso kehittämisen paikka! 

Itsensä ja yrityksen kehittäminen

Nälkä itsensä kehittämiseen ja oppia tekemään itse asioita on ollut Susannan ominaispiirre ihan lapsesta asti: " Kehittämällä itseäni, pystyn kehittämään parhaiten omaa yritystäni."

Tämän lisäksi yrittäjän pitää osata ostaa palveluita ja tehdä itse sitä missä on maailman paras ja mikä on ominta aluetta.

MoreJoyssa ulkoistuksien kautta halutaan saada viimeisen osaamisen omaava ammattilainen yrityksen avuksi: " Kirjanpitotoimisto hoitaa talousasiat ja neuvoo verotuksessa ja yleisesti talousasioissa. Digitoimisto taas tarjoaa viimeisimmän osaamisen verkkokauppaan, markkinointiin ja muihin digiasioihin liittyen. Tämä taas mahdollistaa sen, että minä voin keskittyä täyspäiväisesti kehittämään yritystä ja tekemään sitä missä olen paras: ottamaan studiotasoisia kuvia ja luomaan sisältöstrategiaa."

Vaikka palveluiden hankkiminen ulkopuolelta on tärkeää ja suositeltavaa, painottaa Susanna vahvasti sitä, että yrittäjän tulee olla erityisesti perillä yrityksen talousasioista, vaikka ne eivät aina välttämättä kaikkia kiinnosta.

Susanna ymmärtää hyvin niitä joita ei talousasiat kiinnosta. Hän on itse hyvin luova ja boheemi ihminen ja inhonnut aina numeroita, centtimetrejä ja euroja: "Mä olen joutunut opettelemaan nämä asiat väkisin ja nyt intohimona on lukea dataa ja seurata yrityksen tärkeitä lukuja. Tähän on vain pakko opetella, jos aikoo menestyä tai saada pysyvää liiketoimintaa aikaan. Jos minä tähän olen pystynyt, pystyy myös kuka tahansa!"

 

Talousasioiden kohdalla Susanna painottaa vahvasti hyvän tilitoimiston roolia: "Hyvään tilitoimistoon kannattaa panostaa. Pahinta on kuulla, että täältä saat kirjanpidon halvalla! Hyvä tilitoimisto tuo talouteen lisää rahaa. Huonon kanssa voit menettää kaiken!"

Susanna puhuukin oman firmansa tilitoimistosta talousosastona, josta saa myös paljon neuvontaa.


“Rakenna yrityksesi perustukset kuntoon. Huolehdi erityisesti talousasioista ensimmäisestä päivästä lähtien.”

  • Susanna Myllymäki

MoreJoy Oy tulevaisuus

Millaiset tavoitteet Susannalla ja MoreJoy Oy:llä on?

Vuoden päästä

Entistä syvemmät suhteet nykyisiin asiakkaisiin

MoreJoy on entistä digitalisoidumpi yritys

Sähköiset messupaikat ovat käytössä

Markkinoinnin sähköistäminen

Liikevaihdon kasvu 15-25% >> Kuluttajakauppa kasvaa entisestään

3-5 vuoden päästä

Neliöt loppuvat?

Kasvutavoitteet ovat kovat >> Viiden vuoden päästä kuluttajakauppa tuo liikevaihdosta 60%

Käytössä on merkittävästi tehokkaampi ja pitkälle automatisoitu tuotantokoneisto

Seuraa ja lue Rajaton mahdollisuus -hankkeen julkaisuja...

JULKAISTU 1.10.2020

Paista.fi -verkkokaupan perustaja. Sarjayrittäjä

JULKAISTU 22.8.2020

Susanna Myllymäki

Toimitusjohtaja

MoreJoy Oy

Oletko jo kartoittanut oman yrityksesi nykytilanteen?

Rajaton mahdollisuus -kartoituksen tavoitteena on auttaa sinua hahmottamaan yrityksesi tämän hetkinen tila, löytää tärkeimmät kehityskohteet ja määrittää alustavat tavoitteet tulevaisuudelle. Kartoituksen kautta saatuja tietoja hyödynnetään tulevan yritysryhmähankkeen toteutuksessa.

Arvomme kaikkien kartoituksen tehneiden kesken 3kpl Firstbeat -hyvinvointianalyysejä.

OTA YHTEYTTÄ

RAJATON MAHDOLLISUUS.

Voit ottaa yhteyttä myös suoraan.

tuomas@heoy.fi

040 170 1975