Mitä yhteistä on antiikin kreikan torilla, piilaakson kahviloilla ja Liljan lankakaupalla?

Jätetään tämä kysymys odottamaan vastausta vielä hetkiseksi ja lähdetään tutustumaan tarkemmin Liljan lankakauppaan ja sen perustajaan Pauliina Liljaan.


Vuosi oli 2013, kun Pauliina kysyi mieheltään Karilta mahdollisuutta pieneen lainaan häntä jo hetken vaivanneen "kutinan" poistamiseen:

"Haluaisin kokeilla lankojen myymistä verkkokaupan välityksellä”, esitteli Pauliina miehelleen.

Ennakkoluulottomana yrittäjänä Kari antoi hankkeelle siunauksensa ja seuraavat 2-3 viikkoa Pauliina istui yöt ja päivät tietokoneen äärellä vääntäen ensimmäisen verkkokaupan kasaan. Näin ensimmäinen versio Liljan lankakaupasta oli syntynyt osoitteeseen liljanlankakauppa.fi.


Keskustelumme alkuun Pauliina antaakin heti yhden tärkeimmistä ohjeista verkkokaupan avaamista suunnitteleville:

"Kun sä avaat verkkokaupan, tulee sen olla heti valmis! Siellä ei saa olla mitään keskeneräistä. Kun ihminen klikkaa itsensä sisään, pitää kaupan näyttää siltä, että tämä on ollut aina täällä!"

Näin Pauliina toimi myös oman kauppansa kohdalla. Ensimmäisestä julkaistusta versiosta lähtien on kauppa näyttänyt siltä kuin se olisi ollut verkossa aina. Tämä on varmasti myös yksi iso syy sille, että Liljan lankakaupan liiketoiminta käynnistyi aika nopeasti verkkokaupan julkaisun jälkeen.

”Missä vaiheessa asiakkaat löysivät kaupan?” kysyin.


"Ensimmäinen asiakas eksyi kauppaan oikeastaan heti julkaisun jälkeen ja tilasi itselleen lankoja.", vastasi Pauliina.

Miten joku voi vain eksyä osoitteeseen liljanlankakauppa.fi? Pitäähän tähän olla jokin muu selitys!


Aika pian selvisi, että nopean käynnistymisen taustalla on Pauliinan viisas lankatehdasvalinta. Pauliina valitsi itselleen nimittäin sellaiset lankatehtaat, jotka mainostavat myös jokaista myyjäänsä omilla verkkosivuillaan.


Pauliina ymmärsi heti, että hänen tehtävänsä on varmistaa Liljan lankakaupan näkyvyys näiden kyseisten lankatehtaiden omilla sivustoilla.


Pauliina piti huolen siitä, että hänen sivuillaan vierailevat asiakkaat ohjattiin vierailemaan lankatehtaiden sivuilla ja tämä taas varmisti sen, että lankatehtaan sivujen vierailijat alkoivat yhä useammin vierailla Pauliinan sivuilla.


Loppujen lopuksi voidaankin sanoa, että tuo ensimmäinen asiakas ei ihan vaan eksynyt Liljan lankakaupan -sivuille, vaan Pauliina oli tätä ennen tehnyt kaupan perustamisen lisäksi todella paljon töitä sen eteen, että hänen kauppansa myös huomataan. Tämä vahva perusta ruokkii kaupan toimintaa edelleen.

“Ihmiset ovat tärkein kaikesta. Samoin aitous. Liljan lankakaupassa ihmiset kohdataan henkilökohtaisesti myös verkon puolella ja kaikki mitä tehdään, tehdään aidosti"

  • Pauliina Lilja

Asioilla on tapana järjestyä parhaalla mahdollisella tavalla

Palataan vielä hetkeksi kaupan perustamiseen ja toiminnan kehittymiseen. Ihan alussa Pauliinan ja Karin oma koti toimi kaupan lankojen varastona ja liiketoiminnan pyörittämisen keskuksena.

Muutama kuukausi toiminnan käynnistymisestä Pauliina tiedusteli, että olisiko Leväsjoen vastalakkautetulla koululla yhtään luokkaa vapaana. Tavaraa alkoi olemaan kotona nimittäin sen verran paljon, että langat saisivat nyt siirtyä koululle isompiin tiloihin.


Aluksi ajatus oli pitää vanhaa koululuokkaa varastona, mutta pian kylän naisilta tuli toiveita, että he haluavat tulla kyllä myös hypistelemään lankoja. Ei hienoja lankoja saa piilottaa varastoon ja kaupata vain netin kautta!

Tästä virisi ajatus oikean myymälän perustamisesta verkkokaupan kylkeen. Pauliina ja Kari kävivät kartoittamassa eri tiloja Merikarviaa ja Poriakin myöten, kunnes ratkaisu löytyi kaikkien onneksi yllättävän läheltä. Leväsjoen kyläkaupan pitäjä oli jäämässä eläkkeelle ja kaupan kiinteistö tuli myyntiin. Pauliina ja Kari tekivät ostopäätöksen melkeinpä siltä istumalta.


Aika usein puhutaan siitä, että asioilla on taipumus järjestyä. Ja kuinka monen eri toimijan kohdalla asiat tässä kohtaa järjestyivät parhaalla mahdollisella tavalla; kyläkauppias pääsi onnellisesti ansaitulle eläkkeelle ja Pauliina sai loistavan liiketilan kaupalleen ja nyt myös kahvilalleen. Leväsjokiset sekä ympäri Suomea matkoja Liljan lankakauppaan tekevät innokkaat asiakkaat saivat itselleen kokoontumispaikan, jossa mieli ja sielu lepää.

Kansanterveyttä ja hyvinvointia tukemassa

Siirrytään hetkeksi pois itse haastattelusta ja keskitytään siihen miten itse ensimmäisen kerran kuulin Liljan lankakaupasta ja miten koen sen olemassaolon ylipäätään.

Olen kotoisin Siikaisista ja muistan kun vuosia sitten äitini mainitsi, että Leväsjoella toimii mahtava lankakauppa vanhan kyläkaupan tiloissa. Kyselin jo silloin asiasta lisää ja sain kuulla, että tämä samainen kauppa toimii samalla kyläläisten päivittäisenä kokoontumispaikkana.

Ensimmäiset ajatukseni tästä olivat: kuinka mahtavaa kun joku uskaltaa rohkeasti laittaa yrityksen pystyyn Siikaisten kaltaiseen maaseutupitäjään ja tarjoaa samalla ison virikkeen oman lähialueensa ihmisille.

Miettikää, millainen hyvinvoinnin lähde tällainen paikka on erityisesti pienen maaseutupitäjän ihmisille!


Tästä syntyykin luonnollinen aasinsilta tämän kirjoituksen otsikkoon -  Mitä yhteistä on antiikin kreikan torilla, piilaakson kahviloilla ja Liljan lankakaupalla?


Noin 2500 vuotta sitten Ateenan muurien sisällä luotiin koko länsimaisen kulttuurin ja tieteen pohja. Agora-torilla pyöri tuolloin hassu parrakas mies nimeltään Sokrates yllyttäen ihmisiä ajattelemaan aktiivisesti. Suuresti hänen vaikutuksestaan syntyi mm. Platonin ja Aristoteleen akatemiat.


Piilaaksossa Stanfordin visionäärinen professori Frederick Terman yllytti luovia oppilaitaan perustamaan yrityksiä. Toiselle puollelle tietä hän järjesti paikan, jossa oppilaat voisivat perustaa yrityksensä ja pyörittää niitä erittäin halvalla. Lisäksi Piilaakso on kuuluisa mm. Walker’s Wagon Wheel Grill&Bar:sta, jossa lähes kaikki alueen ihmiset kokoontuivat iltaisin vaihtamaan ajatuksiaan.


Stanfordin yliopiston ja WWW -grillin ympärille on syntynyt sellaisia pieniä yrityksiä kuin HP, Google, Apple, Youtube, Twitter, Facebook, Intel…


Leväsjoella Liljan lankakauppa tarjoaa kyläläisille saman tyylisen ympäristön ajatusten vaihdolle ja uusien ideoiden kehittämiselle. En väitä, että Liljan lankakaupan sisältä syntyisi uusia mullistavia teorioita tai maailmanluokan startupeja, vaikka ei sille mitään esteitäkään ole. Siellä syntyy mahdollisesti vielä paljon isompaa - hyvinvointia äärimmäisen haasteelliseen ympäristöön. Miten tämän konseptin voisi tuotteistaa?

Millainen rooli digitalisaatiolla on Liljan lankakaupan toiminnassa?

Ilman digitalisaatiota ei olisi Liljan lankakauppaa. Eikä Pauliina ja Kari pyörittäisi kivijalkamyymälää Leväsjoen vanhassa kyläkaupassa. Tai voisi ehkä pyörittää hetken, mutta liiketoiminta ei varmasti olisi kovinkaan pitkäikäistä.


Ilman digitalisaatiota ei asiakkaat voisi ottaa yhteyttä kaupan asiakaspalveluun niin monen eri kanavan kautta, kuin he nyt tekevät. Käytössä on Facebook, Messenger, Whatsup, Instagram, tekstiviesti, puhelin, sähköposti sekä kotisivujen yhteydenottolomake.


Kirjapito on täysin sähköistä ja nyt jo jonkin aikaa täysin ulkoistettua. Markkinointia tehdään digitalisaation mahdollistamien työkalujen avulla. Budjetit eivät ole isoja, mutta Google ja Facebook ovat tässä kohtaa silti tärkeässä roolissa.


Ilman digitalisaatiota aika harva henkilö tietäisi tästä Leväsjoen ihmeestä, tai tämä ihme olisi todennäköisesti jäänyt kokonaan syntymättä.


Digitalisaation avulla Liljan lankakaupan pyörittäminen on taloudellisesti mahdollista. Joskus joku asiakas on Pauliinalta kysynytkin, että miten tämä kauppa voi kannattaa?


"Se riippuu vähän siitä, että pitääkö kaupalle kulkea Ferrarilla vai riittääkö ihan tavallinen auto? Alusta-asti lankakaupan tavoitteena on ollut minun itseni työllistäminen tilanteessa, jossa perheen maatalous ja alihankintana tehty piharakennusten rakentaminen ei tätä olisi enää kauaa mahdollistanut. Siinä on onnistuttu jo paremmin kuin hyvin ja tästä olen kyllä todella ylpeä!"

Maaseutu toimintaympäristönä

”Miten liiketoiminnan pyörittäminen luonnistuu näin maaseudun rauhassa? Mikä on positiivista ja millaisia ovat haasteet?”

”Verkkokauppa on toiminnan perusta, mutta itse kivijalkamyymälä, yli 100 vuotta vanhassa kyläkaupassa luo hengen, jota halutaan tulla kokemaan pidemmänkin matkan päästä.” tiivistää Pauliina.


Kaupalla vierailee säännöllisesti erilaisia ryhmiä ympäri Suomen. Jokin aika sitten Pauliina sai esimerkiksi soiton naiselta Oulusta. Hän oli suunnittelemassa automatkaa äitinsä kanssa ja halusivat tulla käymään kaupalla!


Pauliina on saanut useasti kuulla, että kaupan sijainti on heidän heikkoutensa. Tästä hän on täysin eri mieltä:


"Mieti nyt ku ryhmä naisia istahtaa autoon ja matkustaa yhdessä 45 km tai jopa 450 kilometriä! Heillähän alkaa heti juttu luistamaan ja saapuessaan kaupalle he ovat niin loistavalla tuulella, että ostokset luistavat kuin itsestään. Eikä minun ole tarvinnut tehdä vielä mitään!"

mainitsee Pauliina ja jatkaa:

"Matkan aikana he ovat saaneet nauttia maaseudun kauneudesta ja perille päästyään he istuvat juomaan kahvit ja kiertelevät kauppaa lankoja katsellen ja ostoksia tehden. Ei etäisyys, eikä sijainti ole heikkous. Se on meidän vahvuus!"


Pauliina itse on kotoisin Porista. Hän ei kuitenkaan koe, että Liljan lankakauppa voisi toimia missään muualla kuin Leväsjoella. Missään muualla ei Pauliinan mielestä ole mahdollista saada tällaista kokonaisuutta aikaiseksi:


"Tässä yhdistyy kaikki: vanha kyläkauppa, kyläläiset ja koko ympäristö. Jos kauppa sijaitsisi muualla, jäisi siitä persoonallisuus puuttumaan kokonaan.", listaa Pauliina.


Suurimpana maaseudulla toimimisen haasteena Pauliina nostaa esille työvoiman saannin. Kaupan toiminnan kasvattamisen kannalta olisi äärimmäisen tärkeää tietää, että saatavilla olisi tarvittaessa osaavaa työvoimaa. Jo nyt Pauliina on kaupalla töissä kuutena päivänä viikossa ja verkkokaupan pyörittämiseen menee myös paljon aikaa.


Työmäärän ohella Pauliina haluaa muistuttaa myös yrittäjänä toimimisen hyvistä puolista:


"Kuinka moni muu pariskunta voi sanoa, että voi viettää jokaisen aamun rauhassa oman aviopuolisonsa kanssa kahvia nauttien ja aamun lehteä lukien? Meillä ei Karin kanssa ole ollut 24 vuoden avioliiton aikana yhtään sellaista aamua, etteikö oltaisi juotu aamukahveja yhdessä!"


Kysymykseen, uskaltaako maaseudulle muuttaa ja samalla kokeilla vaikka yrittäjyyttä, vastaa Pauliina suoraan hetkeäkään empimättä:


"Tänne vaan. Täällä on ihan parasta olla. Täältä pääsee kaupunkiin kun haluaa, mutta aina on mukavampi palata takaisin."

Pauliina on itse kokenut, että lasten kasvattaminen on maaseudulla ollut helppoa ja että täällä saa tarvittaessa paikallisilta ihmisiltä aivan käsittämättömän hienosti tukea.


Eikä tällä tarkoiteta taloudellista tukea, vaan henkistä, sosiaalista ja esimerkiksi työtukea. Yhteisöllisyys on tärkeä voimavara.

Kivijärven tien kunnostusprojekti 2016

Haastattelun aikana keskustelimme Pauliinan ja Karin kanssa myös hetkisen kaupan edestä menevän maantien kunnostusprojektista.


Äkkiseltään tällainen asia voi tuntua vähäiseltä, mutta kun miettii tilannetta vähän syvällisemmin, on tällä tieprojektilla iso merkitys myös Liljan lankakaupalle.


Ensinnäkin matkaaminen kaupalle on innokkaille asiakkaille nyt entistä miellyttävämpi kokemus ja toisaalta  koko projekti on iso osoitus siitä, mitä pienessäkin yhteisössä voidaan saada aikaan, kun puhalletaan aktiivisesti yhteen hiileen.


Seuraavassa lainaus Leväsjoen verkkosivuilta Kivijärven tien kunnostusprojektiin liittyen:


"Leväsjoen kyläyhdistys muisti syyskokouksessaan 2016 Kivijärventien kunnostusurakan vetäjiä Tiina Klemelä-Ruohomäkeä ja Antti Ylinentaloa heidän aktiiviisesta osuudestaan tien kunnostusprojektissa. Muistamisen lisäksi heille ojennettiin "ruusuina" pienet liikennemerkit, jotka tulivat kaikille tienkäyttäjille remontin aikana tutuksi.


Kaikki alkoi vuoden 2014 kyläyhdistyksen syyskokouksessa, jossa keskusteltiin Kivijärventien erittäin huonosta, paikoin jopa vaarallisesta kunnosta. Päätettiin, että asialle on tehtävä jotain, ja niin lähti liikkeelle projekti, jonka takana olivat niin kyläläiset, mökkiläiset kuin ammattiautoilijatkin.


Tien kunnostusta vaadittiin netti- ja paperiadressein, ja Tiina ja Antti valtuutettiin ajamaan asiaa eteenpäin päättäville tahoille.


Lukuisten kirjelmien, sähköpostien ja puheluiden jälkeen homma lähti etenemään, ja ahkera työ yhteisen asian eteen tuotti tulosta.


Kaksi vuotta siinä kului, mutta sitten Kivijärventie oli loistavassa kunnossa! Tien kunnostusprojekti oli hyvä osoitus siitä, että aktiivisuudella ja yhdessä tekemällä saadaan edelleenkin paljon aikaan."


Lähde: www.levasjoki.fi

Tulevaisuuden tavoitteita

Vaikka Pauliina ja Kari ovat koko haastattelun ajan puhuneet kaupan kasvattamisesta kohtuullisen maltilliseen sävyyn, on Pauliinalla silti selvät tavoitteet tuleville vuosille:


"Haluan kääntää verkkokaupan ruotsiksi ja englanniksi ja käynnistää toimitukset myös ulkomaille. Haluan antaa esimerkiksi ulkomailla oleville suomalaisille mahdollisuuden lankojen tilaamiseen ja samalla palvella entistä laajempaa asiakaskuntaa myös Suomen rajojen ulkopuolelle."


Tämän eteen on tehty jo konkreettisia toimia. Vuoden 2020 alkupuolella käyttöön otettiin uusi verkkokauppa-alusta (Shopify) ja pakettien toimituskulut ulkomaille on tarkasti laskettu.


Nyt puuttuu enää konkreettinen sisällön kääntäminen. En epäile hetkeäkään etteivätkö nämä suunnitelmat myös toteutuisi aivan lähiaikoina. Pauliina ja Kari ovat sellaisia ihmisiä, että he tekevät sen mitä puhuvat. Sen he ovat osoittaneet jo monta kertaa.

"Pitäähän meidän aina välillä päästä käymään myös ihmisten ilmoilla!"

Kaupassa vierailevien merikarvialaisnaisten vastaus, kun Pauliina tiedusteli heiltä päivän kuulumisia.

Liljan lankakaupan henki

Miten tämä on onnistuttu luomaan?

Miten Pauliina on onnistunut luomaan sen huikean hengen, että kun ihminen käy verkkokaupassa, haluaa hän tulla käymään myös paikanpäällä ja kun hän on käynyt myös paikanpäällä, ei hän vaihda kauppiasta enää ollenkaan?

Kaikki asiat vaikuttavat kaikkeen. Aiemmin tässä tekstissä on mainittu yli 100 vuotias kyläkauppa, Leväsjoen kylä ja sen ihmiset, kaunis ja rauhallinen maaseutu sekä mahtavat tuotteet. Mikä antaa tälle kokonaisuudelle sen hengen?

Pauliinalle aitous ja rehellisyys on kaikki kaikessa. Yksi hyvä esimerkki tästä on se, että Pauliina ei ole koskaan suostunut maksamaan bloggareille siitä, että kirjoittaisivat kaupasta esittelyn blogiinsa:

"Haluan, että aivan kaikki palaute kaupasta ja langoista on 100%:sti aitoa. Oli se sitten hyvää tai huonoa, tulee sen olla aitoa."

Toinen äärimmäisen tärkeä tekijä on ihmiset. Pauliinalle ihmiset ovat kaikki kaikessa. Kivijalkamyymälässä ihmisten kohtaaminen ja palvelu henkilökohtaisesti on helppoa, mutta miten kohdata ihminen henkilökohtaisesti myös verkkokaupan puolella?

"Mietin koko ajan miten voisin entistä paremmin osoittaa verkkokaupan asiakkaalle, että täällä on ihminen taustalla?", pohtii Pauliina.

Aika hyvin Pauliinan on tässä mielestäni onnistunut, kun Liljan lankakaupan asiakkaat ovat alkaneet kutsumaan häntä omaksi lankakauppiaakseen.

"On aika mairittelevaa huomata, että asiakkaat kutsuvat minua samalla tavalla omaksi lankakauppiaakseen, kuin he kutsuvat omaa hammaslääkäriään tai gynekologiaan!", virnistää Pauliina.

Vuodesta 2021 menestyksen vuosi alueen yrityksille?

Rajaton mahdollisuus -hankkeen seuraava askel on kohti konkreettista kehittämistä. Vuoden 2020 aikana toteutetun määrittelyn tuloksena on päästy tilanteeseen, jossa on aika aloittaa tekeminen.

Tutustu vuodelle 2021 suunnitellun kehityshankkeen kahteen pääosioon ja kerro meille mihin osa-alueisiin haluaisit itse osallistua!

Liiketoiminnan kehittäminen ja kasvu

Tavoitteena auttaa sinua ja yritystäsi löytämään oikea tapa/tavat tuottavan kasvun toteuttamiselle.

Hyvinvointi ja itsensä johtaminen

Tavoitteena sekä yrittäjän oman hyvinvoinnin että yrityksen henkilöstön hyvinvoinnin kehittäminen.

Seuraa ja lue Rajaton mahdollisuus -hankkeen julkaisuja...

JULKAISTU 1.10.2020

Paista.fi -verkkokaupan perustaja. Sarjayrittäjä

JULKAISTU 22.8.2020

Susanna Myllymäki

Toimitusjohtaja

MoreJoy Oy

OTA YHTEYTTÄ

RAJATON MAHDOLLISUUS.

Voit ottaa yhteyttä myös suoraan.

tuomas@heoy.fi

040 170 1975